Mikä on virhe? Tämä mainio kysymys kimposi yleisön joukosta lokakuisessa Joensuun LEAN-seminaarissa. Onko virhe se, jos kokeilee uutta toimintatapaa – joka sitten ei ehkä onnistukaan? Vai onko virhe enemmänkin se, että jättää asioita tekemättä – mukavuudenhalusta pysytellä vanhoissa rutiineissa tai peräti virheitä peläten?
LEAN on kokeilevaa kehittämistä, muistutti modernin organisaation kehittäjä Riina Hellström. Kun yrityksen tai organisaation tavoitetila on kirkastunut, ollaan matkan alussa. Mikä estää pääsemästä perille, kysyy fiksu johtaja. Nimenomaan sellainen fiksu johtaja, joka on valmis työntämään sormensa tuotannon rasvaan sen sijaan, että tutkailisi raportteja kulmahuoneesta käsin ja huutaisi tulosta paremmaksi. Hellström kyseli viisaita, ja auditoriollinen yritysten ja organisaatioiden väkeä syttyi johtamisen ja LEANin symbioosille.
Viestintä on haastava laji, kovin usein vaikeaa myös johtamisessa. Tuttu viestinnän ammattilainen tapaa perustella viestinnän tärkeyttä hämmentävän konkreettisesti: ihminen ei sitoudu sellaiseen, mitä hän ei tiedä tai ymmärrä. Toteamus on vallan hyvä ohje johtamisessa ja myös LEAN-ajattelutavan ulottamisessa organisaatioon. Jos ei kukaan kerro, ei voi tietää. Jos ei kukaan selitä ja perustele, ei voi ymmärtää.
Näitä ajatuksia on syytä peilata Suomen johtavan LEAN-asiantuntijan Ilkka Kourin kiteytykseen arkijohtamisen sudenkuopista: tieto ei kulje, vastuut ovat epäselviä, tavoitteista ei ole hajua eikä palautetta tule. Selkäpiitä karmi Kourin toteamus, jonka mukaan Suomessa on miljoona työntekijää, jotka eivät tiedä, mitä heiltä tänään odotetaan. Siinäpä raakaa todellisuutta suomalaisen yhteiskunnan tehottomuuden taivasteluun ja kilpailukykyloikan peräämiseen!
LEAN on johtamisjärjestelmä, joka kehittää suorituskykyä ja osaamista. Tulosta syntyy, kun kaikki organisaation tasot sitoutuvat tekemiseen ja yhteiseen tavoitteeseen. LEAN on tehokkain tapa kehittää organisaation osaamista ja kyvykkyyttä.
LEAN-filosofia ja työkalut saattavat äkkiseltään tuntua monimutkaisilta ja turhankin teoreettisilta. Siis saattavat tuntua – oikeasti LEANin arkitodellisuus ei ole mitään rakettitiedettä.
Näkyykö tämä meidän tuloslaskelmassa jo tänä vuonna? Kysymyksen heitti Sunprofilen kehitysasiantuntija Markku Paloniitty. Hän puhui seminaariyleisölle LEANista vaativana strategisena päätöksenä, joka onnistuu vain johdon ja omistajien 100-prosenttisella tuella. Tarvitaan tavoite, resursseja, rohkeutta muutoksiin sekä riittävästi aikaa. Koko pajatsoa ei pysty tyhjentämään kerralla, liian ison palan haukkaamisesta seuraa ähky. Kyse on oppimisesta, joka syntyy toteutuksen ja tulosten kautta.
Ai niin – Paloniityn vastaus edellä esitettyyn kysymykseen oli, että ei näy. Ei näy tänä vuonna, tuskin ensi vuonnakaan. LEANissa ei ole kyse pikavoitoista tai hokkuspokkuksesta. Kyse on tavoitteista, yhdessä tekemisestä, sitoutumisesta, ymmärrettävästä viestinnästä, kuuntelemisesta, vuoropuhelusta ja luottamuksesta.
Jos kikyksi ristityssä kilpailukykyloikassa tavoitellaan 5 prosentin parannusta, LEAN-menetelmillä loikka voi yrityksessä olla parhaimmillaan monin verroin enemmän. Siispä matka kannattaa aloittaa!